www.Horgaszat.Com - Pontyhorgász-magazin - Online

Már jó pár éve volt, mikor először hajtottunk át a zöld kapun, és köszöntöttük a tó védelmezőjét, Gyulabá-t. Széles mosolyával, ízes zalai beszédével mindig öröm a találkozás. Az elmúlt pár év alatt, sok új barátot és ismerőst köszönhetünk a tónak, nem beszélve az ott megszerzett tapasztalatokról, és arról a különleges környezetről, – ami mindig visszacsábít.

Pölöske Underwater

Július közepén, amikor épeszű ember a strandon kortyolgatja jéghideg italát, mi nekivágtunk az erdőnek. Hétfőn hajnalban, Tibi barátommal indultunk neki a majd egy órás útnak, tele reménnyel, hiszen egy olyan helyre igyekeztünk ahol még nem horgásztunk. Ez a horgászhely, – mindenki számára elérhető, nem kell hozzá senkivel sem jóban lenni... A hosszú-szigeten egy viszonylag kevés árnyékkal bíró, körülbelül 4 méter széles és 10 méter hosszú, meglehetősen szúnyogos hely volt 5 napig a szállásunk. A mi esetünkben, a horgászhely kiválasztásánál a kényelem, általában a legutolsó szempont. Sokkal fontosabb volt számunkra a meghorgászni kívánt vízfelület mérete. Eddigi túráinkon, egymáshoz viszonylag közelebb eső állásokon horgásztunk, ahol az ottani viszonylatokhoz képest kevesebb volt az akadó. Ezzel ellentétben, a mostani horgászhelyünk, a vendéghorgászok által meghorgászható területek közül a legkomolyabb akadókkal rendelkezett.

Érkezésünk után a csónakba bepakolva indultunk neki a szigetnek. Ahogy közeledtünk, egyre jobban sűrűsödött a dzsungel,- Izgatottan kémleltük a tájat, egy fél mosollyal az arcunkon, hiszen sejtettük, egy nem mindennapi kalandban lesz most részünk.

A helyhez érve azonnal magával ragadott minket, annak elszigeteltsége, és vadsága. Egyetlen tényező volt, ami bennünk mindig is furcsa érzéseket keltett, a sok bodega a tó körül. Megértem, hogy kényelmes, és akár a barátokköztöt is lehet nézni esténként, de nem hiszem, hogy odaillik. Persze vannak igényesen kialakított fából készült építmények, amik jobban beleillenek a környezetbe, de a hullámpalából összetákolt, roskadozó viskók, kevésbé. Véleményem szerint egy ilyen nagy múlttal rendelkező tónál, ahová, távoli országokból is érkeznek kalandvágyó fanatikusok nem volna szabad ennek teret engedni. Biztos sokan vagytok úgy, mint mi is, hogy egy gyönyörű környezetben lévő tóra sokkal szívesebben ültök le horgászni, mint egy olyanra, ahol az ember már belerondított, az egyébként tökéletes tájba.

Táborállítás után, elkezdtük feltérképezni az előttünk elterülő erdőt. Tapogató rúd, bóják, és fürdőnadrág, ezek voltak a helykeresés alapvető kellékei. Utóbbinak még nagy szerepe lesz a későbbiek során, de erre majd akkor kitérek. A rekkenő hőség miatt, mindketten az árkok meghorgászását tartottuk a legkézenfekvőbbnek. Az első 24 órában a legfontosabb szempont, hogy mind a 4 botot egymástól teljesen eltérő tulajdonságokkal rendelkező helyre tegyük, így felmérve a halak vélhető tartózkodási helyét. Mindig variáljuk a meghorgászott területeket, főleg a sok apróbb testű ponty miatt, illetve azért, mert nem szeretünk leragadni egy helyen. Véleményem szerint sokkal eredményesebbek lehetünk, ha keressük a halat és csak utána etetünk, mint, hogy beetetünk valahova és napokig várjuk a csodát.

Pölöske Underwater

Minden esetben, zsinórvezetőket használtunk, a damil levegőben való elvezetésére, hiszen egy ilyen áthatolhatatlan rengeteget, csak így vagy csónakból lehet rendesen meghorgászni. Ezeket a zsinórvezetőket, mi házilag készítettük, egy vastagabb drótból, és egy körülbelül 1,5-2 m hosszú bambuszból, illetve az éjszakai kapásokra is gondolva fényvisszaverő ragasztószalagból is került rá egy réteg. Víz alatti bokrok ágaira gyors kötöző segítségével, pillanatok alatt felhelyezhető, és rendkívül hasznos eszköz. Persze itt is voltak érdekességek, ugyanis vannak olyan horgászok, akik a vízben lévő fák ágait addig vagdossák, míg megfelelő nem lesz számukra, majd „környezetbarát", szigetelőszalaggal körbetekerik és a horgászat befejeztével ottfelejtik... Némelyik akadó ennek köszönhetően, kicsit májusfásra sikerült.

Első este, egy kiadós sült szalonnás vacsora elfogyasztása után, fáradtan zuhantunk az ágyba. Tibi botján fél három tájékán füstölős kapásra ébredtünk. Azonnal csónakba pattantunk, és robogtunk a hal irányába. Néhol olyan kicsi nyiladékok voltak, hogy a csónak éppen csak átfért anélkül, hogy egy nagyobb tuskóra felülnénk. Mindezt éjjel, álmos szemekkel, igen csak kalandos mutatvány volt kivitelezni. Sajnos mire a hal közelébe értünk és kiszabadítottuk az elakadt zsinórt, már csak az üres horgot tudtuk szemügyre venni.

Napközben, ahogy beindult a meleg, elindultak a halak is,. Óránként volt kapásunk, de sajnos, pár kisebb halon kívül, a legtöbb annyira lefűzte magát, hogy mire kiszabadítottuk a zsinórt, nem volt hal horog végén.

Pölöske Underwater

Pölöske az a hely ahol nem elég kicsikarni a kapást, sokkal nagyobb dolog utána meg is fogni a halat. Különféle kampózók nélkül senki se induljon el egy ilyen bokorpecára, mert esélye sem lesz, és csak növelné a már amúgy is tetemes mennyiségű felkantározott halak számát.

Biztos sokan furcsán néztek, amikor írtam a fürdőnadrág szükségességét, és nem csak azért, tett jó szolgálatot, mert hűsíthettük magunkat a rekkenő hőségben. Ilyen melegben, amikor a víz is 25 fok felett van, sokszor könnyebb és gyorsabb megoldás, ha lemerülünk, és a kezünkkel szabadítjuk ki a bokrok közé tekeredett zsinórt. Tíz esetből ötször biztos, hogy ezt a taktikát választottuk, hiszen amikor érzi az ember, hogy elakadt, de közben a halat is érzi a zsinór végén, olyan adrenalin löketet kap, hogy akár három méter mélyen egy vastagabb ág alatt is átúszik, csak azért, hogy kiszabadítsa és megláthassa ellenfelét. Tibi barátom megcsinálta, és nem egyszer szinte vízben úszva merítettük meg a halakat. Persze a dolog nem veszélytelen, sőt, véletlenül se higgye bárki, hogy aki nem így jár el az nem „igazi" horgász, , bár ennek eldöntése nem az én dolgom, de szerintem elgondolkodtató lehet azoknak, akik ha elakadnak, kettőt emelnek a boton, és egyszerűen egy ollóval vetnek véget a „hatalmas" küzdelemnek. Nyilván mindezt igazi novemberi körülmények között, csak csónakból és csak a kampózókra hagyatkozva lehet megoldani, aminek a használatába, 5 nap alatt igencsak belejöttünk. Sok esetben a beszakított végszerelékek miatt veszítettünk halat. Egyik ilyen halmentő merülésünk alkalmából, akadtunk bele egy – akár halászhálónak is beillő – zsinórgombolyagba, melyeket később összeszedve, rengetek fixen szerelt ólmos szerelék, és több ezer méter zsinór gazdái lehettünk. Csodálkoztunk is, hogy az előttünk elterülő akadó mennyire csendes, majd mikor beúsztunk és lábunkkal érzékeltük, hogy szinte áthatolhatatlan zsinór rengeteg húzódik rajta keresztül, megértettük a probléma miértjét. A délutáni kapástalan időszakot, általában az ilyen zsinórok összeszedésével töltöttük, így a hőség is elviselhetőbb volt, és a halak is fellélegezhettek.

A második nap délutánján, lassú ejtős kapásra pattantunk csónakba. ,. A hal ebben az esetben nem az akadóba, hanem az árokba menekült, ennek köszönhetően, zsinórszabadítás nélkül azonnal fel tudtam venni a kontaktot ellenfelemmel. Szűk tíz perces fárasztás után egy gyönyörű nyurga testű 12,80 kg-os pölöskei harcos pihent a csónakba tett matracon. A melegre való tekintettel, gyors mérlegelés után a vízben csináltunk pár képet, és útjára engedtük bokorlakó barátunk.

Pölöske Underwater

Másnap a már szokásosnak mondható hajnali kapás törölte ki az álmot a szemünkből. Sajnos ismét csak egy kellemes hajnali fürdőzés jutott, hiszen mire elértünk a horogig, az már egy fa törzsébe kapaszkodott. Persze ez nem szegte kedvünket, újracsaliztunk és irány a part. Tisztában vagyunk a hely sajátosságaival, sokan mondták, hogy már a partról bevágnak és tépik kifelé a halat, miközben mennek rá csónakkal, nehogy bemenjen az erdőbe . Számomra ez a módszer hasonlóan elítélendő, mint a fix ólom használata, ilyen terepen. Gondolom, lesznek, akik ezzel nem értenek egyet, de ha csak azt nézem, hogy a bokrokból kiszedett szerelékek 90% -a fix ólmos megoldáson alapult, az azért jelenthet valamit.

Késő délután megismétlődött az előző napi eseménysorozat, annyi különbséggel, hogy másik helyről jött a kapás, az eredmény egy 11,80 kg-os töves.

Tibinek csütörtök reggel, ahogy az lenni szokott, fürdéssel egybekötött fárasztás után sikerült egy hibátlan 8 kilós pikkelyest fognia.

Pölöske Underwater

Indulás előtt nagy dilemmában voltunk a csali választás terén. Az eddigi tapasztalataink azt mutatták, hogy az attraktív hallisztes csalikat, nagyon hamar felveszik a kisebb pontyok, akik rendszerint az akadóba fúrják magukat, jócskán megnehezítve ezzel a horgászatot. Ezért is döntöttünk amellett, hogy kipróbáljuk a Nikl alapanyagait,és saját elgondolás alapján összeállítunk egy birdfoodos bojli mixet, hiszen ilyen jellegű csali, a kész termékek között nem található. Egy kis háttérsegítséggel, cseh barátainknak köszönhetően össze is állt a mix, aminek állaga és színe jócskán meglepett mindnyájunkat. Az öt napos horgászatra, 3,5 kiló mixből gyúrtunk bojlit, így körülbelül 4 kiló kész golyó várta a bevetést, aminek végén, egy kilót haza is hoztunk.

Recept:

6 csepp/1kg szegfüszeg esszenciális olaj
12 csepp/kg narancs esszenciális olaj

Pölöske Underwater

Ezen kívül vittünk magunkkal, büdösebb, illetve kevésbé attraktív csalikat, név szerint KillKrillt, és FoodSignal-t. Mind két csali nagyon jól működött, viszont nem tudtunk velük szelektálni, még nulla etetéssel is egy órán belül elhúzta egy 2-3 kg közötti ponty. Így jó döntés volt a saját készítésű birdfood (szénhidrát) bojli, hiszen valamilyen oknál fogva, azt nem vették fel olyan gyorsan a kicsik, jól szelektálta őket. A kapások zöméből – már amelyiket sikerült megfogni – darabosabb példányokat sikerült matracra fektetni.

A végszerelékeinket, minden esetben, az akadókhoz alakítottuk, 20-25 méter merev 0,60-as shock leader. Arra az esetre, ha a hal feltekeri magát az akadóra, hiszen vastag átmérőjének, és sima felületének köszönhetően, elcsúszik a faágon, és nem vág bele, mint a vékony monofil, vagy akár a leadcore, és a fonott zsinór. Június eleji gyékényesi horgászatunk után gyűjtöttünk pár vödör követ, amit direkt az ilyen akadós pályákon előszeretettel kombinálunk Snag Clippel. A biciklibelsőbe tett kő és a Snag Clip, együttes használatával, száz százalékig biztosak lehetünk abban, hogy a kő a kapás pillanatában azonnal leold.

Végül eljött az, ami a horgászatban a legrosszabb és a legszomorúbb, a vége. Rengeteg új információval és tapasztalattal gazdagodtunk, és nem véletlen a címválasztás sem, „underwater"(víz alatt) hiszen ilyen élményekben eddig még nem volt részünk.

Carpclub | Nikl Team

Szeretnél hozzászólni?
Kommenteld a cikket Facebook-oldalunkon!