www.Horgaszat.Com - Pontyhorgász-magazin - Online

Életem egyik nagyon jó élményét szeretném veletek megosztani, kicsit sajátos stílusban, szakítanék a jól bevált fordulatokkal és közhelyekkel. Kicsit próbálom érzékeltetni azt, hogy mit látnak azok a horgászok, akiknek életük a pontyhorgászat és hajlandóak áldozatot hozni a sportág érdekében.

Pontyok a rekettyésből

Merényi Szabi barátommal a Carpclub támogatásával azt a feladatot tűztünk ki magunk elé,hogy egy ismeretlen vízre látogassunk, ahol igazán nagy kihívás lesz halat fogni. A csapatunkról az már közismert, hogy nem riadunk meg a kihívásoktól, ezért választásunk a Zalaszentmihályi "Öreg tóra" esett ahol több mint 100 hektáron és egy komplett víz alatti erdőben kell megmutatnunk, mire képes a modern technika és a horgász kapcsolata... Kora tavasszal hideg vízben, várhatóan melegedő tendenciával számolva kezdtük meg a készülődést. Sok-sok telefon és email váltás után ( mert szeretünk az adott vízből felkészülni) a tó DNY-i csücskére esett a választás. 4 nap áll majd rendelkezésünkre, ebből kell kihozni a maximumot.

Nem gondoltuk túl bonyolítani a dolgot, ezért összesen 2 féle csalival készültünk, ilyenkor úgy gondolom a hely keresésre kell fordítani sok időt mert meg kell találni a halakat nem pedig az ízekben elveszve találomra próbálkozni vaktában előre. Kalandosan indult a sztori, mivel Szabi kocsija bedöglött. Semmi gond, mondom magamban, tudunk menni az enyémmel, indulás előtt 3 nappal az én kocsim is bekrepált. Telefon ide oda kölcsön kocsi kölcsönzés stb... Csodával határos módon az enyém elkészült, fellélegeztünk. Nem nehéz elképzelni a hangulatot...:)

Dombóvárról indultam irány Budapest, Szabi csatlakozik és már pakoljuk is be a cuccát. Minden oké, a tranyó tele, indulás Zalaszentmihály! Szabi vezet, be voltunk indulva annak ellenére, hogy erős északi szél, eső és lehűlés várt ránk. ( Na ennyit a felmelegedő vizekről...) Autópálya, nyomjuk neki ezerrel, hogy minél hamarabb ott legyünk. Az utolsó 30 kilométer lassított csak be minket és elénk tárult a tó egyszerű magányában. Úgy tudnám leírni a képet, mint a fantasztikus filmekben egy katasztrófa után kezd újra éledni a természet, a túlélők pedig félve jönnek elő a bujkálás után. Hatalmas szél tarajos hullámokat korbácsolt, szemerkélt az eső, a hőmérséklet éppen 8 fokot karcolta aluról. Háborgott a víz. Azok a csónakok amik már vízen voltak vagy elsüllyedve vagy a parthoz szorítva hánykolódtak tétlenül. A magas vízállás miatt egy két horgászház a víz alatt, stégek mólók szintén. Zörgött a nád süvített a szél.

Pontyok a rekettyésből

Adódott a kérdés most mi legyen? A kontakt személyre várva, betértünk a büfébe ahol nagyon kedvesen szeretettel fogadtak bennünket, jól esett igazán. Sokat számít a horgászok magatartása és a tavon dolgozó személyek elhivatottsága egy hosszabb túra alakalmával. Befutott emberünk és vadul neki estünk, ő mit gondol, hol lehetünk eredményesek... Ugyan nekünk is volt elképzelésünk és ha az ő tanácsa fedte volna a mi tervünket akkor lettünk volna igazán boldogak. De nem így történt. Szemében láttuk a csodálkozást miszerint "emberek ti ilyen időben itt horgászni..." egy köpcös és egy törpe, na erre kíváncsi leszek! Persze ezek a szavak nem hangoztak el de láttam amit láttam.

Gyors tanakodás után arra jutottunk, hogy semmi sansza arra, hogy a túl oldalra átköltözzünk, ezért egy parti helyet választottunk ami kicsit szélvédettebb, ezt gondoltuk mi. Ugye itt jön az, hogy hely keresés. Szabi mondta gyorsan dobjuk össze a csónakot radart és húzzunk vízre keressük meg a tuti pozíciót. Kinevettem a palit, mondom te nem vagy normális, motor 5ösben (55Lb) de a gumicsónak egyhelyben. Sebaj akkor evezővel segítek. Mondanom sem kell vissza kellett fordulni mert a szél mellé még a víz alatti akadók is szivattak minket. Abban maradtunk, hogy találomra letesszük a holmit koncentráltan megetetjük és majd éjszaka keresünk optimális helyet mikor megáll a szél. 4 bottal horgászunk. Az összes szerelék más és más, meg kell találni az optimális összeállítást. 20m-től 80m-ig helyeztük el a cuccokat, örültünk már annak is hogy eddig eljutott a történet. Az állványok előtt kb. 10 méterrel egy sűrű akadó sor húzódott, ami a hullámokat megtörte és a csónak biztonságban parkolt startra készen. Délután 4 óra élesek a felszerelések csak a kapásra várunk. Termo ruha sál sapka kesztyű, szinte hihetetlen. Magam mögé nézek se a sátor se a cuccok nincsenek kipakolva. Sátor állítás orkán erejű szélben, rá a téli ponyva, aki ilyet már átélt tudja miről beszélek. Tábor már majdnem kész, kapás az ÉN botomon! Nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek... Nincs mese Szabi indulunk, beugrottam a csónakba gyors leltár merítő matrac pontyzsák a szerelékhez a cuccok és ólom. Minden megvan motor 5ös fokozatban evező a vízben és irány a "háborgó tenger". Becsap a hullám tiszta víz minden, de a hal a miénk. Szákolás után hatalmas az öröm, egy kb. 2 kiló körüli tő ponty, amit ott gyorsan vissza is engedtünk, cucc a helyére és futás kifelé... Lassan sötétedik várjuk, hogy enyhüljön a szél, de nem akar, sőt, még erősödik. Szabinak egymás után 2 kapás hasonló méretben. Most kezdtünk azon agyalni, hogy az etetés a bojli mérete vagy a hajszál nem az igazi. Próbálkoztunk cserélgettük az előkéket és úgy vettük észre, hogy viszonylag hosszú, kb. 30cm-es "kombi" lesz a nyerő. Kevesebb kapás és nagyobb egyedsúly volt a jellemző. Bojliból Szabi fekvővel én pedig "hóember" variációkkal próbálkoztunk. Itt a 18mm es golyótól egészen a 24+ 18mm hóemberig merészkedtünk. Az éjszaka kapás nélkül telt, betudtuk ezt a kényszer szülte helyeknek. Hajnalban enyhült a szél és már indultunk is radarozni. Jól tettük, mert 3 szerelék teljesen más helyre került, ami később kiderült jó ötlet volt és elkezdte adni a nagyobb pontyokat. Itt már nagyobb volt a szórás 25m-től vittük a csalit egészen 150m-ig. Horgászhelyünkre jellemző volt a vékony iszap réteg és mindig a szélvédett helyek adták a halakat, amiket hegyvölgynek tudnék leírni mert itt a nádtól a nyílt víz felé bő egy méteres letörés ami gyűjtötte oda a púról lefújt táplálékot. Rengeteget agyaltunk azon, hogy merre lehetnek most a kapitális egyedek, próbáltuk a kisebb vizeket és a mélyebb gödröket is. Nem szeretem használni az extrém kifejezést, egyrészt támadási felületet biztosít másrészt pedig ezt a szót a "komfort" horgászok már réges-régen elcsépelték. Maradjunk annyiban, hogy szélsőséges volt a helyzet és próbáltunk hozzá alkalmazkodni. Rájöttünk arra, hogy teljesen mindegy mit teszünk fel a hajszálra olyan aktívak a kisebb pontyok ( 2-4kg), hogy szelektálni a csalival nem tudunk, hajszál már 3cm-es ezért az etetéssel operáltunk. Elején magot szórtunk természetesen csak módjával és rá ill. mellé kerültek a bojlik, a második naptól már csak a golyó ment, 8-10 db/ cucc, ez szolgált etetés gyanánt. Láss csodát, növekedett az átlag, megérkeztek az 5-8 kg súlyban lévő pontyok is. Igen meglepő volt az, hogy nappal a kapások száma 9-18h-ig nulla, majd fél nyolckor óra mű pontossággal indultak a pontyok. Mondták ezt nekünk, de nem akartunk hinni a fülünknek. Sebaj elhittük mikor tapasztaltuk!

Nem lehet azt kijelenteni, hogy ez a hely jobban megy mint a másik, össze vissza szinte felváltva érkeztek a kapások, amire igazán büszkék vagyunk, hogy 80%os sikerrel szákolás volt a fárasztás vége, kevés halat veszítettünk annak ellenére, hogy majdnem minden alkalommal elakadt a főzsinór és szabadítani kellet a tovább haladás érdekében. Rendkívül nehéz terepet választottunk, de talán így édesebb a fogás, ha foggal körömmel kell küzdenünk az áhított zsákmány után. 2. éjszakánk végén már pirkadt, mikor Szabinak igen erős húzós kapása volt, össze néztünk a sátorban felriadva ez lesz az! Irány rá a halra ez volt a legtávolabbi pozíció és igen megjött a várva várt hal egy csodálatos 10 feletti nyurga személyében. Hatalmas volt az öröm! Fotó a parton, figyelve minden részletre és arra is, hogy a hal minél hamarabb vissza menjen a vízbe. Ez legalább olyan fontos, mint egy jó kép. Innentől nekem csendesebbek lettek a botjaim, mintha megátkoztak volna ellenben a kolléga sorra fogta a szebbnél szebb töveseket. Nappal csend ismét, ezért volt időnk tábori életet élni, sonkát sütöttük tojással hagymával. Evés közben jön ugye az étvágy, véletlenül magammal vittem egy szép darab füstölt csülköt, elfogyasztottuk azt is estére... Ilyen laza kaják után kb 5 liter vizet ittunk éjszaka, nem volt kellemes érzés, mert míg a nappal már egész kellemes volt az utolsó előtti napunkon, igen ám de 6 óra körül behúzódtunk a sátorba és valami egésze szokatlan dolog történt. Olyan száraz hideg húzódott a völgybe, hogy majdnem befagytunk bent a sátorba az igen spéci hálózsákjainkba. Pontosan nem mértük ugyan de a nappali 10 celsius, hipp hopp, mint egy 15 perc alatt bőven minusz fokokba csapott át, le deresedett minden, megfagyott a matrac felülete. Utána olvastam itthon, hogy nagy ritkán elő fordul az ilyen. Éppen azt taglaltuk mit veszünk még magunkra ha kapás lesz és irány a csónak. De akkor nem volt mozgás, fejemre húztam a zsák tetejét és elaludtunk. Kb éjjel 1kor kapás az én jobbos távoli botomon, gyors kapkodás és irány kifelé, viszont hatalmas volt a meglepi, a hideg sehol simán pulcsis idő fogadott bennünket. Sajnos ez a kapás nem lett meg, lemaradt a hal, pedig viszonylag gyorsan rá tudtunk menni csak 2szer volt elakadva a főzsinór. Vasárnap reggelre ébredve még bent a sátorban összegeztük a fogásokat, sok halat fogtunk és megjött az extra halunk is. A szél megállt, jó idő van, egy akksink még tele, bepattantunk a csónakba és nyakunkba vettük a rengeteget. Három órán keresztül radaroztuk térképeztük a tavat, hihetetlen élményben volt részünk, mert nem ritkák a kereszt irányú töréseken a 3 méteres törések, max mélységet 4.2m találtunk. A rendkívül tagolt partszakaszok harcsákat rejtenek mindenfelé, szinte éreztük közelségüket az óriásoknak. Messziről a táborunkra tekintve jutott eszünkbe, pakolás és tűz haza, vár a család, vár a munka. Ennek eredménye az volt, hogy az utolsó pár száz métert néma csendben tettük meg mélán bámulva az orrunk elé, siratva azt, hogy ez a túra is rövidebbre sikerült a kelleténél.

Rengeteg ilyen helyet lehet fellelni a tavon, nem kétséges hogy az egyhangú jelzőt elfelejthetjük Zalaszentmihállyal kapcsolatban.

Tehát zanzásítva a lényeg mi történt velünk ezalatt a 4 nap alatt:

Majdnem megfagytunk, küzdöttünk az elemekkel volt részünk minden nehezítő körülményben, Jókat beszélgettünk terveket szőttünk, rengeteg halat fogtunk a zord idő ellenére és igen sok hasznos dolgot tanultunk ez alatt a hosszú hétvége alatt.

Ez volt az emberi tényező, a megoldás keresés, kitartás, kicsit talán szakma is, kevés a jó felszerelés, ha nem ismerjük a vizet a lehetőségeket és a cél halainkat.

Pontyok a rekettyésből

A felszerelésről és a csalikról:

A Carpclub.hu jóvoltából új horgászbotokkal érkeztem Zalaszentmihályra amik kifejezetten a cserkelő pecához és a csónakban való horgászathoz fejlesztettek ki. Lényege abban rejlik, hogy a 2.7m hosszúsághoz igen szívós de lágy karakter párosul, így a merítés sokkal gyorsabb és egyszerűbben tudunk vele lavírozni az ágak bokrok tuskók között. Tehát a Sonik Margin 2.75lbs bot volt nekem a jó választás és újdonság is egyben, Szabi hozta a már jól bevált Sonik sk4 3.60m 3lbs botjait. Érdekes volt látni a botok közötti különbségeket, mindegyik kicsit egyedi a kategóriájában. Szerelékünkről csak annyit, hogy 0.35mm főzsinórt használtunk a kemény terep miatt és mindegyik boton szereltünk úgynevezett koptatót, amiből 20-25m tettünk fel. Ennek szerepe a nagyobb szakító szilárdság és az, hogy a nagyobb átmérő miatt (0.60mm) nem vág bele a fába a víz alatt, ha ügyesek vagyunk lepattog a fa oldalán és jobban bírja a kagyló padokat is. Mivel akadós terepen horgásztunk in-line és elhagyós súlyrendszereket alkalmaztunk, az elhagyós cuccot minden esetben Carp'r'us snagclip segítségével szereltük. Innentől lefelés is a Carp'r'us termékek sorakoztak, kombi előkénket a 25lbs clearwater fluocarbonból készültek, a horgok pedig Gladiator és Centurion tipusúak voltak. Térjünk rá az egyik legfontosabb részre a bojlira.

2 fajta golyót vittünk magunkal: Kill Krill – igen erős szagú rákos bojl

KrillBerry – rákos bojli epres háttér ízzel igen fogós egész évben

Pár szóban az előkészítésről: Minden esetben az általunk kivett mennyiséget a hozzá ízben passzoló boosterbe áztattuk majd fehérje porral paniroztuk és hagytuk megszáradni. A Krill berry golyókhoz még raktunk kis Chillis Maxim red-et. Hiszek ebben a kombinációban. Nem olajoztuk túl még a golyókat a hideg víz miatt.

Pontyok a rekettyésből

Nézzük az előkét: Nem variáltuk túl a dolgot de a kisebb csalikat hanyagolnunk kellet. A nyerő párosítás kombi rigen vált valóra és viszonylag hosszabb hajszállal egy sima fekvő 24mm bojli, melyet a Carp bonbon tett színesebbé citrusos ízesítésben.

Ha a pontyhorgászattal vagy a cikkel kapcsolatban bármi kérdésetek lenne, forduljatok hozzánk bizalommal, igyekszünk megválaszolni az esetlegesen felmerülő kérdéseket. Ha bármi fontos info kimaradt volna kérdezz rá és pótolni fogom. Tombol már a tavasz melegednek vadvizeink és a nagyobb víztározók, szakítsunk kis időt menjünk ki akár a családdal horgászni. Ne feledd, ívás előtt mindig jó eséllyel csaphatjuk be csigaszemű barátainkat.

Szeretnék köszönetet mondani a Zalaszentmihályi HE-nek a szíves vendéglátásért a készséges halőr segítőnknek Konrád Lászlónak. Merényi Szabolcsnak, aki ugyan itt volt velem (nem kell benyalni a főnöknek, de kösz a csülköt:)) a szerk.), és a családomnak akik türelmesen vártak rám itthon és meleg öleléssel és egy nagy tányér húslevessel fogadtak itthon.

Ne feledjük, mutassunk példát és így fognak emlékezni ránk...

Ulrich Gábor

Szeretnél hozzászólni?
Kommenteld a cikket Facebook-oldalunkon!

Kommentelheted a Google Plus oldalunkon is!